четвъртък, 21 май 2015 г.

Позабравена свежест, но умножена по три

Гледам календара и се питам дали закъснях извънредно много? А исках да ви освежа и аз с няколко зелени идеи. Но колко да са свежи вече...
Силно се надявам да има как да се сдобиете с някоя и друга зеленийка, че да не търся актуалност... догодина. Силно се надявам и да ви допаднат предложенията ми, защото смятам да ви ги сервирам наведнъж (изброявам ли поотделно, с темпото, което времето ми диктува, сигурно ще догоня юли).



Зелена салата със спанак и авокадо




Необходими продукти за 1 порция:
- 2 шепи пресен спанак;
- ¼ авокадо;
- 20 г безсолна извара;
- 1 с. л. сурови тиквени семки;
- зехтин (на вкус);
- лимонов сок или ябълков оцет (на вкус);
- хималайска сол (на вкус).

Спанакът се почиства, измива и подсушава. Накъсва се небрежно на по-едри парченца.
Авокадото се реже на тънки лентички (или кубчета). Добавят се изварата и тиквените семки.
Салата се овкусява със зехтин, лимонов сок или ябълков оцет и хималайска сол – количествата зависят от вкуса.
Всичко се разбърква и се сервира веднага.




.................................


Пълнозърнести хлебчета със сирене

и копривено-яйчена разядка




Необходими продукти за хлебчетата:
- 400 г заквасена сметана;
- 1 ч. л. сода бикарбонат;
- 1 яйце;
- 150 г бяло саламурено сирене;
- 7 бр. черни маслини;
- 3 шепи свежи листа от коприва (45 г);
- 1 с. л. пресен магданоз;
- 1 ч. л. сушен риган;
- 2 и ½ ч. ч. пълнозърнесто брашно (около 300 г);
- 1 ч. л. сода бикарбонат + ½ к. л. лимонена киселина + 1 к. л. оцет;
- около 20 г масло.

Една чаена лъжичка сода бикарбонат се гаси в заквасената сметана. Прибавя се яйцето, натрошеното сирене, нарязаните на малки парченца маслини, измитите, подсушени и нарязани на ситно копривени листа, нарязаният на ситно магданоз, стритият риган и всичко се разбърква с помощта на лъжица.
Прибавя се пресятото брашно, като останалите в ситото трици се сипват в сместа. Добавя се другата лъжичка сода, смесена с лимонената киселина, гаси се с оцета и всичко се разбърква до получаването на гъсто и лепкаво тесто.
С навлажнени ръце се загребва от сместа и се оформя като топче. Всички питки се подреждат в намаслена и набрашнена тавичка (при мен се събраха 12 питки в тавичка, но ми остана още малко тесто, което разпределих във формички за мъфини). Върху всяка питка се слага по малко кубче масло.
Питките се пекат в предварително загрята на 180-190° C фурна до зачервяване (между 35-45 минути в зависимост от фурната).
Могат да се хапват както топли, така и студени.

*Може да се експериментира с добавките в тестото.




Рецептата е на Ивето (готвачът на сп. Меню). Поместена е в последната й книга "Домашен хляб". Аз съм направила доста промени, но тя най-често приготвя хлебчетата с бяло брашно, сирене, мариновани сушени домати, маслини, свежи подправки. Стават много по-пухкави и меки. А може би  аз съм добавила повечко брашно...



Необходими продукти за копривено-яйчената разядка:
- 90 г свежи листа от коприва (6 шепи);
- 3 яйца;
- 25 г сурови орехи (1/2 шепа);
- 1 стрък пресен чесън;
- 2 с. л. лимонов сок (или на вкус);
- 1 ч. л. зехтин (или на вкус);
- 2 щипки млян черен пипер;
- 2 щипки сушена ронена чубрица;
- сол на вкус.

Копривата се задушава на пара до омекване на листата, след което се нарязва на много ситно и се премества в подходящ съд.
В останалата от запарването на копривата течност се долива студена вода. Щом заври, в нея се забулват едно по едно предварително отделените от черупката яйца. Вече готовите яйца се намачкват с вилица и се добавят към копривата.
Слагат се и нарязаните на дребни парченца орехови ядки, както и наситненото стръкче пресен чесън.
Сместа се подправя с лимоновия сок, зехтина, черния пипер, чубрицата и солта. Разбърква се, охлажда се и се поднася (например върху хлебче).



.................................


Пълнени гъби със спанак и кашкавал





Необходими продукти за 2 порции:
- 9-10 гъби, сорт „кафява печурка”;
- ½ шепа замразен спанак;
- 30 г кашкавал;
- 2 ч. л. магданоз;
- щипка сушен джоджен;
- щипка лют червен пипер;
- морска сол на вкус.


Гъбите се измиват добре и пънчетата им се махат. Всяка гъбка се поръсва със смляна морска сол.
Плънката се приготвя, като всички пънчета се нарязват на много ситни парченца и се смесват със спанака (правих гъбите, когато пресният спанак още не се беше появил, затова моят е замразен), кашкавала и магданоза, също нарязани на ситно. Подправя се със стрит сушен джоджен, лют червен пипер и малко смляна морска сол. Разбърква се и с тази смес се пълнят всички гъби. *На мен ми се получи повечко смес от необходимото. Направих си нещо като кошничка от алуминиево фолио, изсипах вътре останалата плънка и си я изпекох заедно с другите гъби.
Напълнените гъбки се пекат на 180-200° C за около 30-40 минути (не трябва да прегарят, а просто малко да се запекат).
Поднасят се леко охладени.


Две порции, ако поднесете като предястие. Ако пък ви се услади и решите гъбките да са основно, спокойно може да заситят и една порция. :)




.................................. 

 Да ви е вкусно и зелено!
Пролетно, слънчево и щастливо...


  

54 коментара:

  1. Еха, не едно, а цели три предложения. Липсваха ми публикациите ти, Гери! Наминавай по - често.
    Поздрави и усмихнат уикенд.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, и на мен ми липсвате всички вие! Следя какво показвате, когато мога - коментирам, но просто времето малко ме притиска. Още около 2 месеца и ще отдъхна. :) И ще си наваксам, надявам се! Благодаря ти много за топлите думи, хубав уикенд и на теб! :)

      Изтриване
  2. О, Гери, тук направо имаме салата, основно и хлебец :) И трите предложения са чудесни и сигурна съм, много вкусни! Не си закъсняла, все още има достатъчно зелении по пазара :) само да има желание човек, ще си ги приготви.
    Поздрави на теб и хубаво лято!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи, радвам се, че ти допадат и благодаря! Има какво да се желае още обаче, ама уча се де. :) Поздрави най-сърдечни и на теб!

      Изтриване
  3. Ех, как обичам такива неща! Зеленийки, ядки, билки, извара... все любими! Хлебчето е разкошно, а за гъбките просто нямам думи! Дояде ми се, Гери! Страхотни идейки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вили, благодаря! Гъбките мислех да понапълня с още някои нещица (включително и яйчице за спойка), но главният дегустатор отсече и това е резултатът. :)
      Грабвай от всичко и да ти е сладко. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  4. Изключително много ми харесват и трите идеи, Гери, особено хлебчетата са разкошни!
    Зеленко вече има почти целогодишно, така че съвсем не си закъсняла, пък и догодина е ден, както се казва! ;)
    Поздрави от мен и да си провериш имейла! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мими, радвам се! А хлебчетата... Ако знаеш, това са едни от най-вкусните и лесни хлебчета! Ама моите нещо не ги докарах... Ще пробвам с бяло брашно - както съм опитвала, като ги е приготвяла Ивето, дано се получат. По принцип трябваше да са супер крехки и пухкави, а моите се получиха по-плътни... Здраве да е! :)
      И благодаря за радостта, която ми донесе! Прегръдки от мен!

      Изтриване
  5. И ми е свежо, и ми е зелено, щастливо ми е даже много, а сега ми стана и гладно, Гери! :)
    Чудесно меню ни предлагаш и много вкусно при това. И трите рецепти са страхотни, а твоят почерк ги прави и неустоими, мила! Черпя се виртуално от всичко и ти пожелавам едно, незабравимо, щастливо лято!
    Прегръдка голяма!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирме, значи съм постигнала всичко, което искам! :) Много ти благодаря за вдъхновяващия коментар! Още по-голяма прегръдка и от мен и честит празник на твоя град. :)

      Изтриване
  6. Голяма наслада са всички свежи,зелени рецепти,Гери и започвам първо с хлебчетата!Не бях се сетила да замеся такива питки с квасена сметана,обикновено като е с бакпулвер все към киселото мляко посягам,а всъщност идеята ти е страхотна!Харесват ми точно във варианта на Ивето с бяло брашно и същите добавки.Всички предложения ми изглеждат съвсем актуални,не бой се :) ,и много вкусни,разбира се!Пожелавам ти да надбягаш времето успешно и да имате със семейството един чудесен абитуриентски празник!Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, по рецепта (в книгата) са с пълнозърнесто брашно. Аз само "екстрите" смених. Ама действително с бяло брашно, както ги прави по-често тя, са по-добри като резултат. ;)
      Благодаря ти много! Весело изкарване и на вас, много запомнящи се мигове да имате! :)

      Изтриване
  7. Е, колко да си закъсняла? аз се пробвам да отгледам нещо и да ти кажа, може би защото късно започнах, но още чакам да станат зеленийките за ядене. Така че, никак не си закъсняла. Приветствам и трите предложения. Прегръдка, Герчо!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, ами колко, все ще да е малко...
      Стискам палци за твоята зеленийка и чакам да се похвалиш. :)
      И да питам - освен сега бъз има ли и в ранна есен? Моля те, кажи дааа... :)
      Прегръдки и от мен!

      Изтриване
    2. Тц, само сега. При нас е отрупано. ама за съжаление тази седмица отивам в Родопите и няма да мога да те придружа. Още малко и ще прецъфти....

      Изтриване
    3. Никога не отивай в Родопите със съжаление. ;)
      Шегувам се, да си изкараш страхотно и много снимки да ни покажеш после. :)

      Изтриване
  8. Всичко е съвсем навреме, Гери!
    И много вкусно!
    Пожелавам ти успешно лято :)

    Сега излиза белия бъз.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, благодаря! :)
      А за бъза... Никога не съм си брала и не съм много запозната, затова попитах - благодаря и за това. :)
      Усмивки!

      Изтриване
  9. Гери,
    много вкусни, неустоими предложения.Хлебчетата с пълнозърнесто брашно стават по - твърди, но пък са по - вкусни и трайни.Интересни добавки към тестото, скоро правих хлебчета с магданоз, но копривата е много по - подходяща за този сезон.Салатката със спанак и авокадо е разкошна, според мен суровият спанак е много по - хранителен от суровата зелена салата.А разядката с коприва е едно много интересно предложение.Става и със сурова и с бланширана коприва.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, много се радвам, че ти харесват! :) Само за копривата... Определено искам да опитам и сурова, но трябва да се реша и ти ще си ми пътеводител. :)
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  10. Чудесни предложения, Гери! Много са свежи и пролетни и ...с настроение! :)
    Поздрави и ще стискам палци още два месеца! :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хриси, благодаря тиии! :) Още малко...
      Прегръдки от мен!

      Изтриване
  11. Вкусно,вкусно,вкусно- по три:)

    ОтговорИзтриване
  12. Има още зелено, Гери! Много е свежо на твоята маса!

    ОтговорИзтриване
  13. Гери, чудесни нещица предлагаш - типично пролетни съставки и вкусове!! Обожавам спанак и гъбки, а и хлебчето е много апетиничко!
    Прегръдка, миличка и успех с делата!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Руми, сърдечно благодаря! Прегръдки и от мееен! :)

      Изтриване
  14. Я, Митака яде ли от салатата? Защото е повече от чудна!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тц... Не пожела, Йоли, макар аз да си сложих на мен много извара, а на него - съвсем малко. Спаначена салата обича, дори авокадото хапва, ако го нарежа ситничко, но изварата отказва да приеме. Най се зарадва на гъбките, нали ги пълних по негови инструкции. :)
      Прегръдки от нас! :)

      Изтриване
  15. И трите предложения са повече от привлекателни и актуални!!! Тъкмо в сезона на зелените вкусотии и диетичните експерименти :) На мен всичко много ми харесва и с удоволствие бих си хапвала всеки ден от тях, ако имаше и кой така прилежно и изкусително да ми ги поднася, още по добре :)
    Чудесни кадри!
    Прегръдки, Гери!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче, не знам колко са диетични, ама пък са полезни с тези зеленийки вътре. :) Радвам се, че ти допадат! Прегръдки и от мен! :)

      Изтриване
  16. Всичко ми допада МНОГО! Салатата - още утре! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се! А можеш да я разнообразиш със стафидки или червени борвинки, мисля, че много добре ще й дойдат. :)
      Прегръдки!

      Изтриване
  17. Гери, много красиви снимки и свежи предложения :) Аз не съм от най - големите привърженици на копривата или спанака, но с удоволствие бих опитала от всичко, защото съм сигурна, че е много вкусно! Още повече поднесено така!!!
    Прегръдки и усмивки, мила :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, при мен е препоръчително да ги хапвам, но пък за щастие и ги обичам. ;) И нали знаеш, че вкус се възпитава, никога не е късно. :)
      Благодаря ти, прегръдки и от мен с пожелания за хубав неделен ден!

      Изтриване
  18. Пролетен разкош от свежи, вкусни и ароматни предложения;
    не мога да си избера фаворит - прекрасни са и трите...
    Благодаря Гери, поздрави за теб, а днес - 24 май и честит празник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, много ти благодаря! Честит празник и на теб (макар със закъснение) - нека има винаги светлина по пътя ни! :)

      Изтриване
  19. Гери, аз си избрах хлебчетата и разядката с коприва, черпя се от тях веднага!
    Поздрави и честит празник, макар по никое време!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, черпи се и да ти е сладко. :) И макар да е вече 25-ти, честит празник! Един от най-хубави за нашата култура! :)
      Поздрави!

      Изтриване
  20. I love spinach and I can eat cooked or fresh...this recipes are great...salad is my favor.Have a great day, my dear Gery:)))

    ОтговорИзтриване
  21. Гери, не си закъсняла въобще. В градината на вилата зелените салатки тепърва станаха - хрупкави и безнитратни :) Хлебчетата са страхотни, а на копривата ще се намери заместител - рецептата е точно по моя вкус!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Диди, чакам да видя какви красиви ще ги сътвориш - както си можеш ти. :)
      И си права - с всякакви зеленийки стават. ;) Поздрави и да ти е много вкусно и зелено!

      Изтриване
  22. Ох, пропуснала съм, но пък това е хубавото на снимките, че мога да им се наслаждавам по всяко време и да "примлясквам" пред монитора, без никой да знае. ;)
    Че са вкусни рецептите, няма никакво съмнение, но аз пак за снимките искам да ти кажа - страхотни са, Гери! Все по-добра ставаш зад обектива. Тази с разчупената питка ме изкуши най-много.
    Продължавай смело, имаш усет, очи и умения, които да ни радват и вдъхновяват! Голяма прегръдка! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Евче, идея си нямаш какво значат думите ти за мен, ама наистина! Голям хъс ми даваш и съм ти признателна - не само за думите, а и за примера от теб. :) Голяма прегръдка ти изпращам, усмихна ме много! :)

      Изтриване
  23. Гери, никога не е късно за зеленийки! Аз им се радвам много винаги. Чудесни предложения-всички много ми харесват! Страхотни снимки си направила, на човек му се иска да се присегне към всяка чинийка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, много се радвам и сърдечно ти благодаря за топлите думи! :) Споделям всичко в чинийките с теб. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  24. Гери, много интересни предложения си ни показала, а както са казали и другите - никога не е късно за свежи и зелени ястия. Хляба и разядката много ме впечатлиха, всичко изглежда страшно вкусно! Снимките ти са както винаги прекрасни и вършат основната цел, за която са направени - да изкушат човек и храната примамливо да го подканя, макар и само от монитора.
    Пожелавам ти хубава седмица и успех!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пете, радвам се, че ти допада! :) А за похвалите - имам още много да уча, но пък и време имам, нали така. ;) Само желанието да не се губи. Благодаря ти много за подкрепата!
      Прекрасна седмица и на теб, изпращам мнооого усмивки! :)

      Изтриване
  25. Пропуснала съм твоя публикация?! Не съм се насладила на тази красота?! Такова изобилие от вкусотии, Гери, моля те не ме оставяй така изолирана!!! Направо ме зашемети и се радвам, че влезнах да видя какви ги вършиш, че нещо отдавна не съм те засичала в блогрола. Поздравявам те, мила, за всичките тези прелести тук, а снимките са невероятни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В никакъв случай "изолирана", моля ти се. Имаш челно място на палубата. :) Заедно с моряка! :)
      Благодаря ти, Катенце, радвам се, че ти харесват предложенията. :) А не ме засичаш, защото и аз не мога да се засека... Времето не ми достига, но още месец, месец и половина. :) После се надявам да е по-спокойно.
      Прегръдки!

      Изтриване