вторник, 5 ноември 2013 г.

Трепетно вълнение


Като погледна коя дата сме и като се сетя колко време е минало, откакто получих поканата от Лети, направо ме е срам... Повече от 3 месеца милата Лети ме очаква, а аз едва сега се наканих. Искрено й благодаря за проявеното търпение и честта да гостувам в прекрасното й местенце!

Не е лесно нито да си гост на такава всеотдайна и талантлива домакиня, нито да се наредиш сред гости като Катето от "My candy kitchen", Роси от "Кулинарен еликсир" и Пепи от "Храна за мой'те канибали". Колкото съм горда и радостна, че имам това удоволствие, толкова и притеснението подкосява краката ми...

И друго искам да споделя... Преди време Лети се отзова на една моя молба за участие в анкета, която изготвях за предаване в студентското радио. Впоследствие разбрах, че отговор съм получила не от кого да е, а от университетски преподавател. Като човек, който уважава хората, отдадени на научното дело, определено мъничко се притесних, макар да не го показах (е, вече знаеш, Лети ;)).

Но вече е време. Прекалено много се забавих. Лети се съобрази с желанието ми да й гостувам от родна земя и ме изчака да се прибера от Англия. После фотоапаратът ми се счупи и отново бях възпретятствана - тя отново каза, че ще ме изчака. Е, стига толкова с това чакане. Лети, извинявам се за забавянето! Гостуването не ми излизаше от ума, вярвай ми, но наистина исках да приготвя нещо, което да е специално за теб, така че да се представя добре и да успея да те зарадвам.

Доста се чудих какво да приготвя, няма да си кривя душата. Знам, че Лети е голям почитател на италианската и средиземноморската кухня. Някъде бях прочела и друго - би предпочела соленото пред сладкото. Няма да изброявам що идеи преминаха през ума ми. В крайна сметка избрах да бъде нещо наше, родно, скътало в себе си поне частица българщина.

Лети, искрено се надявам да ти хареса! И малко смело, но си пожелавам един ден да си погостуваме без намесата на компютър и клавиатура. ;)


Слънчева питка

 

Определено беше любов от пръв поглед, когато видях тази питка. Няма да съм първата, която ще се изяви с нея, но го правя с голямо удоволствие. Открих я в едно уютно "Щъркелово гнездо". Иле, благодаря! :)

Чудих се доста как да подходя. Исках голяма питка, която да грее върху трапезата и да събере цялата ми топлина и желание. Спрях се на ето това тесто на Таничка, като използвах приблизително 2/3 от него. Та ето какво забърках в крайна сметка.


Необходими продукти за тестото:
- около 400 г + 2 с. л. брашно;
- 1/2 кубче мая;
- 2 яйца;
- 50 мл + 150 мл прясно мляко;
- 3 с. л. кисело мляко;
- 1 с. л. + 1 с. л. захар;
- 1 ч. л. сол.

В 50 мл хладко прясно мляко се разтваря половин кубче мая и се добавят 1 с. л. захар и 2 с. л. брашно. Получената кашичка се разбърква хубаво и се оставя за десетина минути на топло.
В отделен съд си се пресяват 400 г бяло брашно. Прави се кладенче и в него се слагат двете яйца, останалите 150 мл прясно мляко, киселото мляко, другата супена лъжица захар, солта и шупналата мая. Замесва се тесто. Ако е лепкаво, внимателно се добавя още брашно, но без да се прекалява. Необходимо е получаването на меко тесто, което поставяме в набрашнен съд, покриваме с влажна кърпа или домакинско фолио и оставяме в топло помещение за час, час и половина, за да втаса. Ако все пак тестото е по-капризно (както се получи при мен), тогава идва ред на фурната. Слага се във фурна (за да не се образува коричка, е добре да се покрие с влажна кърпа), загрята на 50° C, и се изчаква да удвои обема си.

 
Необходими продукти за плънката:
- 350 г сирене;
- 2 големи или 3 малки яйца.

Яйцата се разбиват леко и към тях се добавя натрошеното на по-едро сирене.
Втасалото тесто леко се доомесва и се разделя на две еднакви топки. И двете топки тесто се разточват с еднаква големина и дебелина около 0,5 см. Аз разточих по-тънки кори и имах малко затруднения при оформянето, затова съветвам дебелината да е около половин сантиметър.
В тавичка, покрита с хартия за печене, се слага първата разточена кора. В средата на кората се оформя купчинка от плънката, а около нея -  пръстен. За по-нагледно, може да погледнете тук.
Отгоре се слага втората кора. Средата се притиска с помощта на купичка, а краищата се "защипват" с помощта на вилица.
От отделената с купичка част към края на тестото се правят разрези, които след това внимателно се обръщат с плънката нагоре.


Необходими продукти за украсата:
- 2 с. л. разбито яйце;
- 1 ч. л. олио;
- 2-3 с. л. печен, белен слънчоглед.

Смесват се разбитото яйце и олиото и с помощта на четка се намазва питката. Средата се поръсва със слънчоглед. Готовата питка се запича до златисто в предварително загрята на 180° C фурна без обдухване.



Накрая може да си хапнем сладко-сладко в компанията на сушена чубричка и чашка айрян. Разбира се, споделено с любимите хора. :) 


*                        *                              * 

Лети, още веднъж сърдечно ти благодаря за поканата! За мен беше голяма радост, наистина! :)
Надявам се да ти се услади слънчевата питка и да компенсира чакането...
Сигурна съм, че няма да се възпротивиш, затова ще си позволя нещичко...Искам да посветя това толкова приятно за мен гостуване освен на теб и на Йоли.

Йоли, ти си като слънчев лъч за нас. Бъди силна и нека усмивката ти отново огрее всяко човешко кътче, както само ти можеш! Прегръщам те силно!



Мила Лети,изпращам ти много усмивки и приятелска прегръдка. И да знаеш, моето местенце е в очакване да го навестиш.






61 коментара:

  1. Наистина слънчева питка, събрала цялата топлина и слънчева светлина! Гери, с тази питка можеш спокойно да се наредиш сред топ - кулинарите! Достойно предтвавяне! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря ти много за милите думи! Имам още много да се уча, но попивам като гъба от всички ви. :)
      Сърдечни поздрави и на теб!

      Изтриване
  2. Уау, приказна е питката! Толкова слънчева, че чак грее от монитора. Отчупвам си парченце - много ме е жал, но искам да я опитам :)
    Прегръдка, мила Гери, страхотно гостуване!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Миме, много, много ти благодаря! :) Отчупи си и повече, хич не му мисли. Нали е за това - да е споделена. :)
      Прегръщам те и аз!

      Изтриване
  3. Гери, прекрасно гостуване и чудесна питка :)
    И едно много сърдечно пожелание, което е в синхрон със слънчевата ти същност!
    Прегръдка и много усмивки от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, искрено ти благодаря! Почерпи се с питката и дано да ти хареса. :)
      Изпращам ти и аз прегръдка и мнооого усмивки! :)

      Изтриване
  4. Браво, Гери! Питката е страхотна, приканва да бъде дегустирана! Снимките също много ми харесаха. :)

    П.С. Сега видях, че си отговорила на коментара ми в предишната си публикация. И сме се разминали ;( И аз бях в Търново, макар и по работа. Но се надявам някой ден да имаме възможност за реална среща. :)

    Хубава вечер! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, благодаря ти! А за Търново - не ни остана време да го разгледаме, а толкова да харесвам този град... Ето, че ще имам двойна причина да дойда пак и тогава да се срещнем. :)
      Хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  5. Много слънчево и топло гостуване , Гери! Питката грее като истинско слънце! Страхотна!
    Поздрави за двечките! Искренно ви желая среща без компютър и клавиатура:)!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ванче, много ти благодаря!
      Ако имах възможност, с всички ви бих се срещнала. Само да знаеш каква радост ще е за мен...
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  6. Няма как да остана безразлична към тази красива питка, Гери! Невероятно красива, златиста, пухкава и несъмнено изключително вкусна - идеална за гостуването ъи при Вили. Сърдечни поздрави и за двете. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Евче, сърдечно благодаря за оценката! Пред твоите майсторски умения не знам аз дали заслужавам тези думи, но наистина ми сгря душичката. :)
      Сърдечни поздрави и за теб! :)

      Изтриване
  7. Гериии, и ти ли Слънце ме изпревари? :) :)
    Леле колко майсторски си я изрисувала тази слънчева пита! Браво! Слънце си ми ти!
    Прегръщам те!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дании, хайде, сега е твой ред. Аз откога й се каня, нямаше как да я подмина... Почерпи се от моята и дано да ти хареса.
      Силно те прегръщам и аз! :)

      Изтриване
  8. Голяма красота! Имам честа да познавам Лети лично и мога да кажа, че е един много сладкодумен и интересен човек, прекрасна питка! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не се съмнявам, че е така, Поли, но съм сигурна, че и всички вие сте добри и позитивни хора, защото няма как иначе да се създават такива красоти с храната. Само добра душа и ръце го могат. :)
      Прегръщам те и аз!

      Изтриване
  9. Герии! Толкова си нежна, скромна и добра! С какво внимание, умисъл и любов си подходила към това гостуване! Аз още никого не съм канила в блога си, а и мен не са ме канили, но определено усетих емоцията ти от това макар и виртуално гостуване.
    А Лети наистина заслужава цялото това старание, защото е една много фина дама с изтънчен вкус към храната. Аз имам удоволствието да я познавам лично, пожелавам го и на теб!
    Питката е толкова слънчева, като изрисувана е!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, ах, колко мило само се почувствах след коментара ти... Благодаря ти!
      И съвсем импулсивно, и типично за мен - емоционално, искам да те поканя да ми гостуваш някой път. Много ще се радвам да те посрещна във виртуалното си местенце. :)
      Пожелавам си всички ви да срещна някой ден. А Лети наистина е прекрасна, неведнъж съм се уверила в това. :)
      Изпращам ти много усмивки, Зори! Ще чакам отговор. :)

      Изтриване
    2. Гери, много ти благодаря! Много ме зарадва!!! Не можеш да си представиш как се усмихвам и си подскачам леко около крем карамела, който в момента пека :)))

      Изтриване
    3. Зори, сигурна съм, че сега ще се получи най-хубавият крем карамел, защото радостта е двойна - и твоята, и моята. :)
      Поздрави!

      Изтриване
  10. My dear friend, this banica or hleb looks so amazing.I would love to make it,but I do not know when I will make all the recipes I like. Have a nice day.XOXOX

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Zokie, I'm glad that you like this bread or whatever it is. :) It was really delicious. But don't worry. I'm sure you'll make all of your choice at the right moment. :)
      Have a wonderful day, my dear friend! :)

      Изтриване
    2. Gery, I made it today...check my blog tomorrow.This bread/banica is so delicious. Thanks a millionn, my dear friend and have a good day:))))

      Изтриване
    3. Zokieee, I've already seen it and it's so beautiful, well done! Thank you so much for your trust in me! :)
      Have a wonderful day, my dear friend! :)

      Изтриване
  11. Браво, Гери, моите поздравления за чудесното гостуване,
    с това разкошно предложение и майсторски изпълнена работа!
    Питката ти изглежда прекрасна - слънчева, апетитна и много красиво представена!
    Е, вълшебно трие сте заформили: Илианка, Лети и ти,
    радвам се вас, адмирации и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, много ти благодаря! И да не забравиш да си отчупиш след толкова мили думи...
      Прегръщам те и аз, мила Дани!

      Изтриване
  12. Ти, Слънчево момиче! Толкова доброта, толкова човечност има в теб, че чак си успяла да я предадеш на тази великолепна грейнала като слънце питка! Невероятно гостуване, миличка, поздравявам и теб и Лети! Страхотни сте! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Катенце, много ти благодаря! За мен е голяма радост да гостувам на Лети и да съм сред хора като всички вас. Искрено ти благодаря за винаги топлото отношение към мен. Прекрасна си!
      Поздрави и прегръдки! :)

      Изтриване
  13. Гери, питката грее от красивите ти снимки като истинско слънце, а си представям и невероятния и вкус. Браво. Прегръдки, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря ти! Имах удоволствието да гостувам на прекрасна домакиня, дано да съм се представила на ниво...
      Прегръщам те и аз, поздрави на красивите Родопи! :)

      Изтриване
  14. Чудесно готуване и страхотно представяне!

    ОтговорИзтриване
  15. Прекрасна пита Гери! Амбицираш ме много с такива рецепти, защото знаеш, че малко се дърпам от тестото и маята. Тази питка обаче си заслужава риска и още тази седмица ще я приготвя. Много е красива и наистина излъчва много топлина и уют. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Люси! ;)
      А за питката - давай смело. И аз винаги се притеснявам при работата с мая, но се опитвам да свиквам малко по малко. Дано да имам напредък с времето. Иначе и на мен тестото малко ми се опъваше и не искаше да втаса, но затова прибегнах до варианта със затопляна във фурната. :) Посъветваха ме след това и друго. Ако не втасва лесно тестото, загряваш вода на котлона и отгоре слагаш съда с тестото, така че отдолу под него да се задържи парата и така да втаса по-лесно (дано ме разбра...). Надявам се да ти хареса и ще чакам отзиви после.
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  16. Колко е празнично,когато си гостуват две слънчеви и толкова позитивни дами!
    Благодаря за споделеното удоволствие, момичета,страхотни сте и двете и сте ми много любими другарчета!
    Гери,представила си се с много старание,разкошна питка!
    Прегръдка изпращам и към двете!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Росинце, много ти благодаря, много! :) Да знаеш, че е голяма чест да се наредя сред гости като теб. Прегръщам те и аз, мило другарче!

      Изтриване
  17. Умееш да печелиш симпатиите и добрите чувства на хората, Гери, а това е защото си така искрена, слънчева и носиш хубави неща в сърцето и ума!
    Удоволствие беше за мен да си ми на гости - такъв гост пожелавам всекиму!
    Пожелавам ти много успехи и вдъхновение, Гери - в ученето, в живота, в любимите занимания и винаги спътник да ти е любовта!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лети, благодаря ти още веднъж за всичко! Събуди у мен най-добри чувства, наистина беше голяма радост и удоволствие да се насладя от по-близичко на компанията ти!
      Желая и на теб всичко най-добро, най-вече здраве за теб и близките ти и нестихващо вдъхновение! Прегръщам те, мила Лети! :)

      Изтриване

  18. Гери,питката ти е прекрасна - слънчева, апетитна и много красиво поднесена! Чудесното гостуване,с това разкошно предложение!Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря! Нали видя, че тестото е твое? :)
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  19. Гери, изглежда повече от прекрасно, възхищавам ти се! Направо усещам аромата и си отчупвам един слънчев лъч! Не знам далиа з бих се осмелила скоро да започна такъв проект, но със сигурност ше си мисля дълго за тази питка. :)
    Страхотно гостуване, поздравявам те!
    Сърдечни поздрави и много усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, Алекс... Благодаря ти! Ще се радвам да опиташ, никак не е сложна. :) Задължително да се почерпиш с повече от един лъч. :)
      Изпращам ти и аз много, много усмивки!

      Изтриване
    2. Гери, извинявай за правописните грешки, но пиша от телефона. Лека вечер :)

      Изтриване
    3. Алекс, никак не се притеснявай. Аз се радвам на присъствието ти тук, това е важно за мен. :)

      Изтриване
  20. Гери, чудесно! Аз не съм се пробвала още да омеся питка за домашна употреба, а ти чак на гости занесе! Браво, момиче! Поздравления! И на Лети, разбира се;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, много ти благодаря, много! :) Ако имам възможност, "тогава" ще омеся питка и за вас, дано не се изложа само.
      Сърдечни поздрави и хубава вечер!

      Изтриване
  21. Гери,прекрасна е питката ,миличка!Грее от монитора и толкова и се радвам!Искам и за мен парченце ако може!!!
    прегръдки

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мими, много ти благодаря! И не само че може, ами настоявам да се почерпиш, дано да ти хареса. :)
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  22. Благодаря ти за топлотата,Герганче.Голямо е сърцето ти,радвам се,че те познавам,макар и виртуално.Чак сега погледнах и коментарите в моя блог,и тук при теб.Напоследък по-рядко отварям лаптопа,извини ме.Прегръщам те,мила моя и отново ти благодаря!От цялото си сърце!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йоли, няма защо да се извиняваш. Дано поне малко съм те стоплила, както ти топлиш нас с това, което си. Аз ти благодаря за всичко! :)

      Изтриване
  23. Гери, Гери! По-добър избор надали можеше да направиш за това гостуване! Греещата ти натура е превъплатена в тази питка! Така красиво си подредила снимките - в духа на старите традиции, които не трябва да забравяме, както казваш. Аз наистина ще комбинирам парченцето лъч, което си взех, с чубричка и айрян - ммм, много вкусно :)
    Искрени поздравления за уменията ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, Албенче, много ти благодаря... Много, да знаеш!
      Почерпи се хубаво с питката и дано ти се услади. А за уменията - от всички вас се вдъхновявам и уча. :)
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  24. Ихаа, Гери, много красиво слънце! Аз питки не правя, но като видя някоя такава прекрасна и така ми се дояжда... :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Кате! Щом ти се е дояло, няма какво да му мислиш много. Идвай и веднага те черпя. :)
      Да ти е сладко и хубава вечер! :)

      Изтриване
  25. Гери, само ако знаеш как ме стопли тази твоя слънчева питка...прекрасна е, върна ме в детството, благодаря ти! И питката, и снимките ти са просто разкошни, с удоволствие ще я приготвя съвсем скоро! Поздрави и хубава неделя ти пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мариетка, а ти ако знаеш колко се радвам да те посрещна тук! :) Винаги си добре дошла, дано да ти е добре при мен.
      А за питката - благодаря много, ще се радвам още повече, ако я приготвиш и споделиш после впечатления.
      Хубава вечер и спорен неделен ден утре! :)))

      Изтриване
  26. Каква чудна питка, Гери!!! Много ми харесва и снимката :) Липсваше ми да те виждам след въртене в кухнята. Дано вече по-често! Целувкиии :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дано, дано, аз също се надявам. :) А снимката... Можеше и по-добре, ама поне имах идея, което си е нещичко за мен. :) Радвам се, че намина, Тики!
      Изпращам ти много усмихната прегръдка! :)))

      Изтриване
  27. Страхотна ти се е получила, Гери! Аз не знам защо съм я пропуснала.... и я виждам чак сега.

    ОтговорИзтриване