понеделник, 19 октомври 2015 г.

За цял чувал със слънце!

Чудно нещо е пестеливостта. Почти с отрицателен заряд. Да, ако си спестиш малко нерви, все ще е на добре. Ако си спестиш разни дразнители, все ще дишаш по-спокойно. Но...

Бива ли и слънцето да върви по нашите стъпки? То пестеливост, то свенливост, то открита сивота. Ту изникне зад някой пухкав побратим, ту се покрие за цяла вечност. Ту му се усмихна, ту бегом да го няма.

- А аз те викам, Слънцеее! Без теб не мога! И ако смяташ да си вечно скътано, няма да се разберем. Как сега да крача бодро? Как да пусна света през отворения до безкрай прозорец? Как да запечатам всяка глътка светлинка? Да, да, знам колко ти "влияя". :) И затова продължавам! Докато се срещнем отново. Край някоя полянка, на зелена тревичка и цял чувал със слънце. Имам изненада, в знак на благодарност (почти замяна). Чувал лъчи от теб, кесийка вкусно от мен. Ако имам топлото ти "Да", заповядай! :)


*                        *                       * 


Брускети с манатарки и риган






Необходими продукти:
- 340-350 г брашно (+ 1-2 с. л. за доомесване на тестото);
- 1 ч. л. суха мая; 
- 1 ч. л. захар;
- 1/2 ч. л. сол;
- 2 с.
л. брашно от манатарки (или 1 шепа сушени манатарки);
- щипка сушен риган;
- 1 с. л. олио; 
- 200 мл вода;
- зехтин и масло за намазване.


Брашното се смесва с маята, захарта, солта, блендираните манатарки и ригана. От една шепа сухи манатарки се получават точно 2 с. л. суха смес.
Олиото се сипва във водата и към тях постепенно и с бъркане се добавя брашнената смес. Омесва се еластично тесто, което не бива да лепне, но и не трябва да е твърдо.
Готовото тесто се оставя за 15-20 минути да почине на топло.
Нямам кръгли форми, нямах и кухненски ролки, с които Йоли си е помогнала (тук). Затова използвах метода на Бети за изпичане на френски багети (тук). Необходима е хартия за печене, която да бъде като преграда между всеки тестен цилиндър/фитил. При мен тавичката не се запълни докрай и след последната преграда от кухненска хартия, сложих намокрен и навит на руло вестник (1-2 лѝста), който да заеме празното пространство.
И така, хартията се намаслява и в нея се поставят тестените фитили (при мен се получиха 6 фитила с дължина около 25 см). Оставят се да втасат за 20 минути. След това се пекат на 200° C за около 15 минути, трябва да са полуготови.
Оставят се да изстинат напълно, като след изстиването може да престоят и във фризер за 15-20 минути. Охладени напълно, се режат на тънки кръгчета с остър нож.
Редят се в тава, постлана с хартия за печене. Всяко кръгче се маже от двете страни с потопена в зехтин четка (част от кръгчетата намазах със зехтин, смесен с разтопено масло). Излязоха ми точно 2 тави (от тези, които са към самата фурна) с плътно подредени кръгчета.
Пекат се до зачервяване отново на 200° C с режим на обдухване (около 20 минути).
Охлаждат се и се хапват с удоволствие!



Надявам се и вие да си хапнете с удоволствие, защото са наистина чудесни! Вече стана ясно откъде съм си помогнала. Йолинка, благодаря за поредната вкусотийка, с която зарадвах близките си! А на Бети благодаря за идеята за оформяне. :)



Стискайте ми палци за Слънцето! А може и вие да го приканите с някоя благинка. Току-виж спечелим и ни се усмихне ей толкова широко! :)

Усмихнат ден и от мен!




48 коментара:

  1. Стискаме ти, Гери, но го няма. А току що съобщиха, че няма и да го има скоро...
    Чудесни са ти брускетите, браво! Взех си цяла шепа :“ Поздрави на теб и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи, тук се опитва да "пробие", ама пусти облаци, много гъст килим изтъкали... Дано!
      А ти се почерпи и да е сладко, радвам се, че ти харесват брускетите!
      Прегръдки и спорна седмица, Пепи! :)

      Изтриване
  2. Хехее, да бяхме деца, веднага бихме му спретнали една покана на която не би отказало, Гери :) Някога рисувахме на асфалта слънца и то веднага се показваше, но днес не вярвам този ритуал да успее. Сигурно не са ни вече толкоз чисти мислите и сърцата, знам ли... И аз се взирам постоянно нагоре да го видя, но не ще, сърдито ни е нещо. ;)
    Брускетите ти са приказни, Гери! Обичам такива гризки, а ти дано успееш с приластяването, мила!
    Прегръдки от мен и още усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирме, почти успях! Пак е свенливо, ама успява да светне малко зад облаците. Даже точно в момента, докато пиша, огря масата. :) Хайде, нека сме деца винаги!
      Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  3. Като го няма него ( Слънцето ), ще наминаваш ти по-честичко и ще озаряваш със слънчевото си и свежо бърборене и настроение :) Ти си истинска свежест, нежно и закачливо докосваща като слънчев лъч светлинка!!!
    Много ми харесаха твоите брусети, аромата им е ей тук в офиса :D Снимките са виновни, сякаш ще се пресегне човек и ще си грабне парченце!
    Гери, кой свири на тази тарамбука, да не би и това да го умееш, но да не си споделила с нас :) Страхотно местенце си им намерила за презентация, кой друг би се сетил :)
    Прегръдки и слънчев ден ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, Таничка, ама ти какво си слънце, да знаеш! :) И виж, думите ми бяха чути - кажи, не е ли силно желанието човешко, когато е истинско? :) Имаме си слънце и в Софияяя!
      Много ти благодаря за топлите думи! А за тарамбуката - уви, никой не свири на нея. ;) Тя е по-скоро декоративна. Мъничка е, подарък на бащата на моя човек от приятел (при пътуване в чужбина).
      Прегръдкииии! И съм ти драснала едно писъмце. :)

      Изтриване
  4. Гери,
    тук във Варна времето е слънчево вече няколко дни, днес даже прекрасно.Е, занапред ще го търсим слънцето, все по - студени дни ще се задават.Зима иде все пак.Но всеки сезон си има своята красота.Отдавна и аз бях си замислила да изпробвам тези брускети на Йоли.Даже могат да се разнообразят с малко лук и зелени подправки и билки.Ноооо, и твоите са се получили чудесни.Благодаря за идеите за идпичане.Рядко ползвам сухари, но винаги имам за различни непридвидени ситуации и болки в стомаха.Но и тези брускети ще направя.Чудни са за ястия и супи, а и могат дълго да се съхранят.
    Поздрави и успешна нова седмица ! И честит празник -Св.Иван Рилски е закрилник на целият ни изстрадал български народ !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, молбите ми бяха чути, имаме си вече и ние хубаво слънчице! А за сезоните - така е... Но аз на студ издържам, ама без слънце не мога. Поне мъничко, просто да не е сивота...
      За брускеките - по всякакъв начин може да експериментираш. Аз запазих сушените гъби, защото исках да зарадвам бащата на моя човек. Той (баща му) много харесва тези сухарчета именно с този вкус и аз исках да му поднеса домашни, а не купешкия пакет. :) Иначе и аз съм вмъкнала малко зеленинка - новата ми любов, ригана. :)
      Прегръдки, Ели, честит празник и на теб!

      Изтриване
  5. Много искам и аз една слънчева есен, но уви - само облаци и дъжд.
    Харесаха ми брускетите ти, а и са ароматни. Може ли да не изгрее слънцето срещу чувалче брускети?! Да посмее само!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, трябва да го искаме по-силно, да знаеш! Хайде дружно. :)
      Поздрави и на теб!

      Изтриване
  6. Чудесни брускети, Гери!
    Изкусително ароматни!
    Слънчево да ти е на душата, а то
    може да стане и без слънце :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, напълни си и ти кесийката. :) А за другото си права - имам си го слънцето винаги до мен. Поздрави! :)

      Изтриване
  7. Подарявам ти цялото слънце на Азербайджан, Герганче.
    И една топла прегръдка от мен.
    А брускетите, ти си знаеш - апетитни много!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Алечка, много ти благодаря! Прегръдки и от мен! И да надникнеш - драснала съм ти няколко реда. :)

      Изтриване
  8. Еха, Гери, чудни брускети, греят като слънчице!
    Не тъжи, ще се появи, живи и здрави само, сезоните се сменят, ама на сърцето да е слънчево!
    Прегръдки и иде време за среща, да напомня!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нещо си замислила ли, Игличе? То май на мен някой трябва да ми каже, че аз все няма да се наканя... Хайде, да сменяме сезона :)
      Прегръдки! :)

      Изтриване
  9. Аз пък не искам студ и зима, така да си е и през зимните месеци, т.е. топличко, ще ми е чудесно!
    А какви хубави брускетки си завъртяла, Гери, как няма да се покаже слънчицето!
    А снимките са много красиви!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, аз си обичам пролетта, това е. Хем си имам слънце, хем е топличко, но не умирам от горещина. Пък и е толкова зелено и хубаво... Тогава вирея най-добре! Но... радвам се, че все пак си имаме сезони, дано се запазят. :)
      Благодаря ти, прегръдка и от мен!

      Изтриване
  10. Гери, колкото слънчеви брускети си направила, толкова и слънчица да те огряват :))

    ОтговорИзтриване
  11. Слънчево момиче, поздравления и от мен -
    прекрасни брускети, с много аромат, вкус и красиви снимки...
    Благодаря Гери, поздрави за теб и слънчево утре!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, сърдечно ти благодаря, много си мила! Усмивки от мен! :)

      Изтриване
  12. Ех, че слънчеви брускети! Цяло небе асъс слънце за теб, Гери!

    ОтговорИзтриване
  13. Сладураната ми тя! Благодаря ти за доверието, мила. Страхотни слънчеви сухарчета!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йолинка, аз ти благодаря за всичко! Прегръдки топли изпращам! :)

      Изтриване
  14. Гери, с такава вкусна примамка няма как да не се изкуши слънчицето да се покаже отново (макар и само да си грабва по парченце :) )
    Прекрасни са, хрупкави и ароматни!!
    Прегръдки и прекрасен, слънчев и цветен ден ти желая!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Руми, благодаря! Малко са за залъгване - и на слънцето, и на глада. ;) Ама пък са вкуснички, а и домашни. :)
      Прегръдки и от мен, прекрасен да е и твоят ден, мила Руми!

      Изтриване
  15. Ах че ароматноо! Да си го хапва човек това на някоя полянка. Така хубаво му поговори на слънцето, че няма как да не ти се усмихне обратно! Айде дано по-често!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лу, дано! А днес даже се е разплакало - какъв дъжд и сивота е пак. Но... Търпение! :)
      Усмихнат ден (въпреки това) ти желая!

      Изтриване
  16. Гери, и аз бягам от дразнителите да вдишам слънцето и да приютя усмивката му, затова ми е по-леко, когато го виждам, когато не се е завило презглава, като сега...Само лъч да проблесне и съм там - да го уловя със душата си.
    И брускетче ще се почерпя:)) и ще те прегърна вместо Слънчо, пък той дано е благосклонен.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, как хубаво си го казала... :) Прегръщам те и аз!

      Изтриване
  17. Gery, this bread looks so good and I wish that you are closer to me so I can try it. Hugs and kisses, my dear Gery and have a great weekend:)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Zoki, I wish that you are closer to me so I can share these bread rolls with you! Thanks, my dear friend! Hugs and kisses for you, too!

      Изтриване
  18. Прекрасни и толкова ароматни! Браво, Гери! Успя да ме искушиш да ги направя и опитам! Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Евче, като всичко по Йолина рецепта, ти знаеш добре. :) Много се радвам, благодаря ти за милите думи! Нямах с какво да им докарам по-правилна кръга форма, но и така им се зарадвахме много. Чудни! Прегръдки и от мен! :)

      Изтриване
  19. И на мен слънцето не ми стига, Гери! И винаги му се радвам много! С тези чудни хрупкави и ароматни филийки, обаче ще преживея някой друг облачен ден! Радвам се, че съм ти била полезна! Прегръдки, Усмивке!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, не просто ми беше от полза идеята ти, направо си беше спасение. :) Благодаря ти за неспирното вдъхновение! Прегръдки и от мен, мила Бети, и дано се радваме на щедро слънчице - днес, за празника, мисля, че ще е с нас. :)

      Изтриване
  20. Вярно идва времето на слънчевата пестеливост :) Но ще проявим търпение и ще чакаме да прояви топлата си щедрост отново. А дотогава ще хрупаме вкусотийки и ще се готвим за Коледните светлини :)
    Прегръдка, Гери!

    ОтговорИзтриване
  21. Охо,това ще е страхотно,обзалагам се,Гери!Само какъв е бил аромата у вас,докато ги печеш,мммм!А слънцето все още ни подаряваше по някой усмихнат лъч.Вчера пих кафе в градината и буквално ми подпали краката,скриеше ли се обаче-ставаше студ.Благодат си е,но все по-малко ще ни топли,дорде не пукне пролет.
    Топли прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ухаеше, ама и как се хурпаше вкъщи... Добри конкуренти бяхме на гризачите. :)
      Благодаря ти, Роска, прегръдки и за теб!

      Изтриване
  22. Невероятни брускетки си направила, Гери! И много е идейно заниманието с хляб по принцип, аз релаксирам по този начин :) Сигурна съм, че и при теб се е получил енергийния заряд. Благодаря и за идеята за разстоянието между багетите, не бях се сещала, че може и така :) Успешна и усмихната седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, аз ти благодаря за милия коментар. :) Хубава седмица и на теб!

      Изтриване
  23. Още един не може без Слънце :)
    Пращам ти щедро, топло, ярко есенно и средиземноморско Слънце миличка! Брускетите ти Гери са невероятни!
    И виртуани прегръдки имаш още от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. То този още един е цяло слънце! ;)
      Прегръщам те и аз, Дани, а пък ти да нагушкш малкото Лъвче от мен!

      Изтриване
  24. Колко аромат има в тези брускетки. В нашето семейство обожаваме манатарки :) Берем в гората и съчетанието с риган е неповторимо:) Страхотно:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, ама как ме усмихнахте! Благодаря! Да ви е сладко, ако си ги приготвите. Наистина са уханни, а и вкусни. Пък с набрани собственоръчно гъбки ще е цяла идилия. :)
      Поздрави, Маринка и Георги! :)

      Изтриване