събота, 19 април 2014 г.

Великденски краски

Знам, че не е най-шареното време навън, но... Важното е отвътре да ни е светличко и цветно. :) И усмихнато, разбира се! А усмивките често се свързват с детските спомени. Точно такива ме връхлетяха, когато снимах ето тази тревичка, която аз познавам като великденче.



Та оттам и идеята да попътувам към годините, когато всевъзможни тревички и цветчета бяха обект на игрите ни.
С въпросното великденче си правехме венчета, които след това гордо слагахме върху косите си и се хвалехме колко сме хубави. Не знам дали е редно, но пък понякога и хапвахме мъничките им цикламени цветове. По-точно основата им, която е светла, почти бяла, и е чудно сладичка!

Рициновите листа (от тези с по-големите размери) бяха кокетните ни малки чадърчета...

Глухарчетата пък бяха нашите гадатели. Всяко дете си пожелаваше нещо и смело издуваше бузи, така че всички "парашутчета" от глухарчето да се разнесат из въздуха... Тогава се сбъдвали желанията. Но бяхме и много внимателни! Защото мислехме, че ако някое от въпросните "парашутчета" влезе в нечие ухо, от него се оглушава...

Не знам защо, но вярвахме, че не бива да докосваме жълтурчетата... Щели да ни окапят косите. Иначе жълтурчета наричахме жълтите глухарчета.

Тревичка, която наподобяваше малка четчица, навлажнявахме и се лакирахме с нея... Що за идея, момичешка работа. ;)

Съцветието на живовляка, което оприличавахме на копие, извивахме по странен начин и успявахме да превърнем тревичката в своеобразен лък, а самото съцветие ставаше стреличка. Та така водихме "война".

От друга тревичка пък, овчарска торбичка, изобретявахме музикални инструменти. Сега да не помислите, че сме били скрити гении... ;) Не, просто притискахме листенцата й към стъблото (а те приличат на малки сърчица). След това, разклащайки тревичката, тя леко шумоли, а според нас звънеше.

Сещам се, че с пъпчици мак правехме малки балеринки или пък принцеси, кой както ги вижда. Просто разтваряхме пъпчицата и отвътре се показваха различни по цвят роклички... Детска фантазия. :)

Няма да забравя играта за "Царя", но пък не помня какъв беше плевелът, който използвахме. Става въпрос за откъсването му, поставянето му и после уж хвръкването му. А "заклинанието" беше "Отишъл царят на война и се върнал без глава".

С едно цвете, което наричахме кученце, редовно имитирахме кучешки лай (стискайки самия цвят)..

А с по-тънички листа, отново от плевели, правехме страхотни, пронизващи звуци. Целта е да се постави листото плътно между двата палеца. А после... После следваше забавата.

С върбови клони пък си правихме въдици. След това ходихме за риба. Най-често (а това "често" си беше доста рядко) си хващахме малка мряна, на която най-много се радваха котета ни.
*Руми, много благодаря за подсазките относно имената на тревичките! :)

Сигурно ще изплуват и още дивотии, ако се заровя по-усърдно в спомените си. Но най-важното е, че бяхме наистина безгрижни и свободни - за пакости, за веселби, за игри и много забавления.

И в този дух ми се иска да ви подсладя с нещо, което много хора свързват именно с детството си. Аз открих този сладкиш сравнително скоро - когато бях първи курс. Как ли? Една колежка ми разказваше за най-вкусния сладкиш, който баба й приготвяла. И аз, разбира се, поисках рецептата. Направих го без да подозирам какво ще получа, а после... После заобичах този десерт! И днес точно с него ще ви почерпя, но следвайки друга рецепта (просто обичам да разнообрзявам) - тази на Гисчо. Съвсем леки промени съм направила, но като цяло всички рецепти за този десерт си приличат.

И с едно усмихнато намигване ви приканвам да се подсладите добре, да развихрите въображението си и смело да се вдетините. Понякога е толкова приятно! ッ

 

 

 

Сладкиш "Агнес"

 

 

Необходими продукти за блата:

- 5 белтъка;
- 125 г краве масло;
- 3/4 ч. ч. захар;
- 1 ч. ч. брашно
- 2 ч. л. бакпулвер;
- 1 ч. ч. смлени орехови ядки.

Белтъците се разбиват с щипка сол на сняг. В отделен съд, отново с помощта на миксер, полутечното масло и захарта се разбиват до получаването на пухкав маслен крем (който е малко по-рядък от нормалния, защото и маслото е почти течно). След това двете смеси се обединяват внимателно (може и с шпатула). Постепенно се добавя брашното, в което предварително е сложен бакпулверът. Обединява се всичко и накрая следват орехите. Разбърква се хубаво, като е важно да се запази обема на тестото.
В тавичка се слага хартия за печене и се разпределя кексовото тесто. Заглажда се и се пече в предварително загрята на 180° C за 30 минути (щом леко порозовее, блатът е готов).
Аз проверих и с клечка за зъби - излиза идеално суха.
Изпеченият блат се изважда от фурната и се оставя около час, за да изстине напълно.


Необходими продукти за глазурата: 
- 5 жълтъка;
- 3/4 ч. ч. пудра захар;
- 5-6 капки лимонова есенция. 

Всички продукти за глазурата се смесват и се разбиват продължително време с миксер до получаването на гладък крем, който се разпределя върху изстиналия блат.
Сладкишът се връща във фурната и се суши на 80° C за 10 минути. След това фурната се изключва, а десертът вътре се "забравя" за няколко часа или за една нощ.
Аз винаги го оставям да престои цяла нощ (приготвям го късно вечерта), защото обичам глазурата да е суха и да наподобява вкуса на целувки. 

Готовият сладкиш се реже с топъл и сух нож (ножът се потапя във вряла вода и се подсушава), като се внимава, за да не се натроши глазурата. Най-разпространеният начин за поднасяне е във формата на ромб.




Страшно много харесвам този сладкиш! Преди малко открих, че идеално се съчетава и със сладолед. 
Гисчо, сърдечно ти благодаря за сполучливата рецепта! За мое щастие аз също имах домашни яйца, така че мога да се похваля със също толкова жълтички агнеси. ;)



 *                     *                    *


Желая на всички светли празници с пожелания за здраве, щастлива споделеност, вкусни моменти и шарени емоции!
Честит Великден!


  

56 коментара:

  1. Това, Усмишко, ми е любимият сладкиш! Баба му казваше Агнески и го правеше невероятно добре! За всеки мой рожден ден я молех да прави :) И до ден днешен, си хапвам от него... може да отказвам всички други десерти, но този не пропускам! :) Дай парченцееееее! :)
    Весели празници, мила! Вкусни, уханни и усмихнати :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, вече знам с какво да те почерпя, винаги съм искала да ти направя нещо сладичко! Благодаря ти, Тики, грабни си много парченца - колкото ти се иска и обичаш! Силно те прегръщам, другарче, и ти желая най-прекрасния Великден! И те очаквааааам! :)
      Усмивки! :)

      Изтриване
  2. Моята баба по други десерти е специалистка, но и този съм го пробвала май веднъж...да ти кажа честно не си спомням. А изглежда толкова вкусничък! Прекрасно си го направила и направо се учудвам колко жълтички са ти се получили, ама явно са ти били хубави яйчицата. :))
    Прекрасен и светъл Великден ти желая! Една голяма прегръдка имаш от мен и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Алекс, и аз не го свързвам с детството, но пък сега му се радвам много. Преди малко пак си грабнах от него... ;) А яйчицата определено бяха хубави и най-важното - домашни. :)
      Светъл празник и от мен, изпращам ти голяма прегръдка и много усмивки!

      Изтриване
  3. И мой любим сладкиш, Гери,
    а твоят изглежда прекрасно - празничен, фин и нежен, и мнооого красив...
    Благодаря за пролетното настроение,чудесните снимки и цялата публикация.
    Поздравления за теб, мило момиче,
    светли, благословени и усмихнати Великденски празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, благодаря ти! Радвам се много, че го одобряваш. :) Аз ти благодаря за винаги топлите думи. Светли празници, прегръдка от мен!

      Изтриване
  4. Светли и усмихнати празници, Гери!
    А детското у нас е хубаво да си го носим винаги :)
    Прекрасен сладкиш, спомен от моето детство, и прекрасни снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, светли празници и на теб! Да се почерпиш задължително щом ти харесва. :)
      Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  5. Много е цветно и красиво при теб, Гери :)
    Обичам Агнеси и не съм хапвала много отдавна, благодаря за подсетката :)
    Хубави празнични дни ти пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, радвам се много, че ти харесва! :) Цветни и усмихнати празници ти желая и аз, поздрави!

      Изтриване
  6. Зачетох се за тревичките, мили спомени ме връхлетяха, тогава се появи изненадваща снимка на Агнес и вярвай ми, Гери настръхнах:) това е един от любимите ми сладкиши и дори май не съм го споделяла в блога още:). Толкова прецизно си го направила, толкова вкусно си го представила, подсилен от детски игри. Прекрасна си! Светло посрещане на Великден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, с най-голямо удоволствие го споделям с теб, толкова ще ми бъде драго! Благодаря ти, ти си прекрасна! Светли празници, мила Катенце, всичко добро желая на цялото ти семейство! :)

      Изтриване
  7. Страхотен се е получил, Гери! Не помня вече вкуса на този сладкиш, но е една класика, която ти много умело припомняш! :)
    Приказен празник пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, почерпи се и ще си припомниш. :) Приказен да е и твоят празник, всичко добро от мен! :)

      Изтриване
  8. Не бях яла Агнеси от около 100 години, докато преди една не си припомних вкуса им на една бебека погача;) Чудесни снимки си направила, Герчо.
    А да ти кажа само, че ние от жълтурчетата си правехме венци и въжета за скачане и коса все още имам;)) След малко е Великден!
    Желая ти много здраве и пълна кошница с цветни, осъществени мечти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, значи вече няма да се притеснявам (и до днес не смея да "играя" много с жълтурчетата) ;).
      Честит Великден, нека здраве и обич изпълват дома ти, всичко добро ти желая от сърце! :)

      Изтриване
  9. Ау, този Агнес е просто перфектен, усетих наситения орехов вкус на блата и леко хрупкавата, невероятно вкусна глазура върху небцето си :) Парчетата са съвършени!
    Спомените ти са много сладки, а ти със сигурност си много слънчев и позитивен човек!
    Нека и за теб Великден да бъде чуден празник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря... Да се почерпиш задължително!
      Светъл Великден! :)

      Изтриване
  10. Светъл Великден, Гери! Здраве, щастие и благоденствие ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви, благодаря, светъл празник и на теб! Всичко добро ти желая и най-вече здраве! :)

      Изтриване
  11. Христос Воскресе! Светъл празник, Гери!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Воистина Воскресе, Лети! Нека грее пролет в душата ти, прегръдки! :)

      Изтриване
  12. Пак съм аз, Гери - Честито Възкресение Христово!
    Светли и благословени Великденски празници
    с пожелание за здраве и благополучие, мир и любов.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, Честито Възкресение! Всичко най-добро ти желая от сърце. :)

      Изтриване
  13. Христос Воскресе, Гери! :) С пожелание за здраве, светло бъдеще и любов в сърцата! :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, Воистина Воскресе! Всичко най-добро ти желая и много пролетни усмивки!

      Изтриване
  14. Честит да е празника и на вас, мила Гери! Много усмивки, здраве и красота ви желая. Бог да ви пази!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Йолинце, бъди и ти здравичка и все така прекрасна!

      Изтриване
  15. Агнесът ти ме замая....
    Христос Воскресе,Гери!

    ОтговорИзтриване
  16. Боже, Гери, каква Агнеса само, красота, красота! Не едно, не две парченца, а цялата чинийка бих си придърпала... цветът на жълтото е убийствено разкошен!
    Бъди здрава и щастлива, мила, нека светлината на този хубав празник огрява винаги сърцето ти!
    Голяма прегръдка от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мими, дръпни си колкото парченца ти се усладят. :)
      Честит Великден! От сърце ти желая здраве, обич и вдъхновение винаги да те усмихват. Голяма прегръдка и за теб, Мими!

      Изтриване
  17. Как ми се прииска една агнеса, точно сега :-)
    Как постигаш този красив жълт цвят? На мен никога не ми се получава точно такъв

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мими, какво чакаш, веднага да се почерпиш. :)
      Как го постигам цвета ли? С много фотошоп... Шегувам се. ;)
      Бяха ми подарили домашни яйчица, които просто се оказаха разкошни, аз също много харесвам жълтия цвят, който се получи. :)

      Изтриване
  18. Христос Воскресе, Гери... пожелавам много здраве и светлина в сърцето...
    а снимките на сладкиша са направо уау, фантастични...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Воистина Воскресе, Алекс! Бъди здравичка и все така вдъхновена!
      За снимките... Благодаря ти! Такива думи от творец като теб значат много, много за мен!
      Прегръдки. :)

      Изтриване
  19. Ох, зачетох се и си припомних моите детски години (тооолкова отдавна беше :( )- весели, безгрижни и изпълнени с невероятни приключения (и ние си правехме "звънчета" от овчарска торбичка (така се казва тревичката с листенца като сърчица), а и Агнесата ми навява детски спомени (коооооолко вкусно сладкишче)! Гери, всичко е прекрасно!! Благодаря ти за емоцията! Бъдете живи и здрави и много усмивки! Целувки!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Руми, точно овчарска торбичка е, да, сега се сетих и аз. Остава да ми подскажеш сега и за другата тревичка. :)
      Да се почерпиш със сладкиша и дано да ти хареса. Прегръдки от мен с пожелания за здраве на цялото ти семейство!

      Изтриване
    2. Гери, мисля че говориш за съцветието на живовляка (поне ние с него се целехме) :). Поздрави!

      Изтриване
    3. Руми, златна си! Сега ще допълня в текста, точно това са тревичките. Благодаря ти, прегръдки от мен! :)

      Изтриване
  20. Честито Възкресение Христово, Гери!
    Здраве и щастие!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Диди, много благодаря! Всичко най-добро и на теб!
      Благодаря ти, че си наминала и през моето местенце, сърдечно те поздравявам! :)

      Изтриване
  21. Христос Воскресе! Гери, залепнах за екрана, умопомрачаваща агнеса си направила, браво! Прегръдка силна, мило другарче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря ти! Грабвай бързо парченце и да ти е сладко. Много си отива със сладолед този десерт, открих го наскоро. ;)
      Прегръдка силна и от мен, другарче! :)

      Изтриване
  22. Гери, обожавах го този сладкиш, един от най-любимите ми! Ако знаеш от колко години се каня да го направя по рецептата на баба и все не му идва реда...
    Надявам се, че си прекарала прекрасни празници! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, ще чакам да го видя и в твой прочит, може да му втъкнеш някоя екзотична нотка. :)
      Прегръдки и от мен!

      П.П. Прекрасни бяха празниците, да, не искам да свършват почивните дни...

      Изтриване
  23. Гери, толкова мило разказче за детските щуротийки- сякаш ви виждам да тичате по поляните :) Чудно цветно разказче си написала и с любим сладкиш си го съчетала! Беше ми вкусно и приятно да ти мина на гости :)
    Хубава пролетна вечер ти желая. Вярно не е много топла навън, но пък е светличка вътре, нали така :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Албенче, винаги се радвам да минеш на гости оттук! :) А за другото... Аз май и сега си се вдетинявам, ама не ми пречи. :)
      Поздрави и усмихната вечер от мен!

      Изтриване
  24. Гери, малко късно, но Христос Воскресе! Пожелавам ти много здраве и сбъднати мечти!
    Взимам си едно жълтурче и те прегръщам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Никога не е късно, винаги си добре дошла! :)
      Воистина Воскресе, всичко добро и на теб, Геновеф. Почерпи се и да ти е сладко. Прегръдки и от мен! :)

      Изтриване
  25. Гери,честит Великден,скъпа!
    Пожелавам здраве и благополучие,вяра в доброто и надежда за идващите дни!
    Много приятна публикация,с която ми върна толкова забравени детски спомени,благодаря ти,слънце!
    Верно,че листенцата на това розовкото ги смучехме и са сладки...
    Агнеси никога не съм правила,но твоите са най-идеалните,които някога съм виждала в океана от Агнеси в кулинарното пространство и толкова жълтички,браво!А за снимките си личи колко си напреднала-невероятни са,моите най-искрени поздравления!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, направо ми е неудобно от всичко, което прочетох... За мен ли говориш, да не си се объркала...
      Много ти благодаря, да знаеш! Ама за всичко, толкова похвали... Дано поне малко да ги заслужавам. И в знак на искрена благодарност те приканвам да си опиташ от агнеските, надявам се да ти харесат!
      Прегръдки и хубава вечер, Росинце! :)

      Изтриване
  26. Мерси за хубавата рецепта, Гери! За този сладкиш не се бях сещала от години, а едно време баба ми го правеше доста често! Във всеки случай направих Агнесите миналата седмица през почивните дни и се получиха просто страхотни...и бяха ометени за отрицателно време (-:

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Диди, много се радвам, че се е получил сладкишът! :) Извини ме за късния отговор, но нямам постоянен достъп в момента до интернет... Иначе рецептата е на Гисчо, аз също останаха много доволна. :)
      Всичко добро, изпращам ти усмивки! :)

      Изтриване