вторник, 16 април 2013 г.

По пътя към световното богатство

Светът е толкова пъстър, различен и човек го възприема по свой си начин. И със сигурност всеки в даден момент си е мечтал да обиколи чудати и необикновени места. Е, аз не правя изключение. Не знам дали един живот би ми стигнал, но... "Колкото повече, толкова повече!" е казал Мечо Пух.

Според мен храната разкрива даден човек, подсказва за цели нации. Дали конкретна кухня ще е по-изтънчена, дали ще е по-обикновена, дали ще присъстват много подправки, дали ще има смели експерименти от на пръв поглед несъвместими съставки и... така до безброй. Затова винаги ми се иска да опитвам нови и различни ястия, които да ми помогнат да разбера дадена култура, да вникна в бездънното й богатство от нрави, обичаи, ценности и виждания.

И тъй като все още не съм обиколила света (е, в мечтите си се рея на доста места), реших, че мога да опитам и сама да опозная вкусната му страна. Провокатор беше един най-хубавите подаръци, който получих за рождения си ден - книгата на Надя Пери "Световна кухня. Най-доброто от цял свят". Над 600 страници, 1650 рецепти и 33 различни кухни - определено си е предизвикателство за мен. И както се пошегувах, когато я получих "Не знам дали един живот ще ми стигне да сготвя всичко от книгата".

Но да не броим животите. Важното е човек да се наслаждава на този момент, на това, което се случва точно тук и точно сега. Другото е преди и след време. И в такъв един момент реших, че е време да приготвя нещичко от новата ми придобивка. Исках да бъде солено - като баланс на поредната сладка вълна, и веднага се сетих за една рецепта, която ме беше впечатлила още при прочитането.

Ориз с кисело мляко (индийска кухня)

 

Необходими продукти:
- 250 г ориз;
- 250 г кисело мляко;
- 2 ч. л. олио;
- 1/4 ч. л. настърган джинджифил;
- 1/4 ч. л. ситно нарязана люта чушка;
- черен пипер;
- сол.

Киселото мляко се разбива и се залива със затопленото олио. Прехвърля се в тиган (в който е затоплено олиото) и се прибавят оризът, солта, черният пипер, чушката и джинджифилът. Бърка се непрекъснато на умерен огън, докато оризът омекне. По желание може да се прибави и краставица.



Това е рецептата, дадена в книгата. Сега обаче ще споделя моите промени, тъй като беше наложително, за да се получи ястието.
Нямах пресен джинджифил, а и не съм му най-големият почитател. Лятото му се мръщех покрай сушито, имаше вкус като на парфюм (знам какъв е вкусът на парфюм, защото като много малка не уцелих правилното място и си пръснах в устата). Впоследствие привикнах към тръпчивостта му, но все пак в тази рецепта го замених със сух джинджифил на прах. Нямах и люта чушка, но използвах смлян лют червен пипер. Като цяло подправките (количество) добавих на вкус - мисля, че така е най-добре, имайки предвид и другите изменения.
И сега по-важното. Озадачи ме малко как в 250 г кисело мляко ще сваря 250 г ориз. Реших, че се има предвид някакво по-рядко кисело мляко (не като купешкото, което си е гъсто), затова разредих с 5 с. л. вода. После процедирах по рецептата. Да, но водата си извираше, сместа се сгъстяваше, а оризът оставаше суров. Със сигурност в Индия използват друг ориз, но моят си беше най-обикновен. Затова на етапи добавях по малко студена водичка, докато оризът се свари. Накрая изчаках да се сгъсти и всичко си дойде на място.
С пресни подправки и краставица със сигурност ще е добра комбинация, въпрос на вкус.
И още нещо - препоръчвам готвенето да е в тиган с незалепващо покритие.


Ами, това е моето предложение за ориз по индийски. На нас определено ни хареса. По принцип не се справям с варенето на ориз, така че това ястие ме устройва идеално. Нетипично е, но пък е много вкусно. Леко пикантно и доста засищащо ястие. Украсата от джоджен си е моя приумица, но пък добре се съчета вкусът й с този на ориза.

И... храната определено е богатство! От нас зависи доколко ще го опознаем.




14 коментара:

  1. Така е, Гери - храната е богатство! От начина, по който се храним, зависи и здравето ни! Чудесна рецепта представяш! Нямам търпение да се насладя и на следващите! Усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Права си, Дани! И колко щеше да е хубаво да ни се предлагат по-качествени продукти, за да бъде и здравето ни по-крепко.
      Благодаря за милите думи! Когато мога, ще се допитвам до книжката, определено бълва от идеи.
      Хубава вечер на теб и много усмихнато и слънчево утре ти желая!

      Изтриване
  2. Леле, последната красота - картина ли е снимката ли нещо си обработила, не знам, но е толкова готина!!! А иначе и аз обичам да пътувам, иска ми се да обиколя света:) и се радвам, че поне пък кулинарно мога да задоволявам тези мои желания. Интересен ориз, комбинацията ме заинтригува. Поздрави, Гери и прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Катенце, благодаря за милите думи. Иначе е обработена снимка това, което си видяла и се радвам, защото точно това целях - да е като картина.
      Слънчев и усмихнат ден ти желая!

      Изтриване
  3. Гери,поздравявам те за смелостта да приготвяш нетипични ястия за нашата кухня!
    Като гледам ориза определено се е получил,а за вкусът не се й съмнявам!
    Четейки рецептата мен лично би ме притеснило варенето в кисело мляко.
    Склона съм да експериментирам,макар че в къщи са традиционалисти.
    Хареса ми твоето предложение!
    Благодаря за идеята!
    Поздрави и слънчево настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да ти кажа, Мира, не е нищо толкова странно и си е вкусно, да. Ако все пак решиш, препоръчвам ти да го готвиш в тефлонов тиган. Даже сега ще допълня в рецептата.
      Хубав ден и на теб!

      Изтриване
  4. Очаквам и други рецепти :) почитателка съм на Италианската кухня :)

    Поздрави!!

    ОтговорИзтриване
  5. Много интересно предложение, Гери! Прясно мляко с ориз - класика, но за приготвяне с кисело и през ум не ми е минавало като комбинация. Благодаря, че сподели, научих нещо ново. :)
    Хубав ден! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вкусно се получава, Светле. Само трябва да се опита. =)
      Лека вечер ти желая!

      Изтриване
  6. Много интересно звучи рецептата,Гери!Странно ,че не се пресича киселото мляко,може би,защото се бърка често ли....със сигурност е много вкусно,така подсказват и чудесните кадри!И честита придобивка,със сигурност ще ти е много ценен помощник!Сърдечна прегръдка от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не се пресича, Росинце, да. Сега се сещам, че много харесвам една бисквитена торта на Аелис с крем от кисело мляко - там пак не се пресича.
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  7. Да, светът е пъстър, храната е богатство -
    чудесно предложение, Гери!
    Обичам различни вкусове и аромати и ми допада твоята идея.
    Сърдечни поздрави, усмивки и пролетно настроение, Диана

    ОтговорИзтриване